logo.jpg (9944 bytes)


  

parowóz (7976 bytes)

Początki Krośniewickiej Kolei sięgają I Wojny Światowej. W roku 1914 wojska niemieckie wydzieliły ze swoich szeregów tzw. formację kolejową, która w szybkim tempie wykorzystując istniejące od 1913 r. koleje wąskotorowe cukrowni Brześć, Dobre i Ostrowy przekuła na 600 mm odcinek torów Dobre-Płowce i dalej połozyła tor przez Osięciny, Lubraniec i Jerzmanowo. Dla celów zaopatrzenia frontu położono tor patentowy przez Cetty w kierunku Krośniewic. Po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. kolej ta spełniała znaczącą rolę gospodarczą dla tego regionu kraju. Krośniewicka Kolej Dojazdowa (do 1.12.1992 r.) stanowiła wraz z Gnieznieńską i Sompolińską koleją część składową Kujawskiej Kolei Dojazdowej z zarządem w Krośniewicach. Kujawska Kolej Dojazdowa posiadała najdłuższą sieć wąskotorową w Polsce.

Po przekształceniach w czerwcu 1998 r. Krośniewicka Kolej Dojazdowa stanowi sekcję Kolei Dojazdowych w Warszawie i podlega bezpośrednio Zamiejscowemu Odziałowi Kolei Dojazdowych w Poznaniu. Krośniewicka Kolej Dojazdowa przebiega przez równiny wschodnich Kujaw na sieci liczącej 162 km.

mapka kolei.gif (6625 bytes)

Mapa sieci PKP Krośniewice

Kolej świadczy usługi przewozów osobowych i pasażerskich. Przewozy osobowe realizowane są za pomocą wagonów motorowych produkcji polskiej typ MBxD1 oraz produkcji rumuńskiej MBxD2.

Wagon motorowy MBxD1 (11681 bytes)  Wagon motorowy MBxD2 (13469 bytes)  Wagony motorowe (10164 bytes)

    Wagon motorowy MBxD1                                    Wagon Motorowy MBxD2                             Od lewej MBxD2, MBxD1, LxD2

Masę towarową kolej przewozi przy pomocy lokomotyw produkcji rumuńskiej typ LxD2. Głównie są to przewozy wagonów szerokotorowych na wózkach tzw. transporterach. Kolej wozi towary dla cukrowni, GS-ów oraz inych firm prywatnych.

Pociąg towarowy (13321 bytes)  Teren PKP Krośniewice(12372 bytes)

     Pociąg towarowy                                            Teren PKP Krośniewice

Powyższe zdjęcia zostały wykonane przez angielskich entuzjastów kolei wąskotorowych w 1996r. Zapraszam do obejrzenia ich stron http://www.cleeve.com/krosniewice/

Dla celów manewrowych używa się lokomotyw produkcji polskiej typ LyD1

W okresie gospodarki wolnorynkowej coraz trudniej Krośniewickiej Kolei stanowić konkurencję dla transportu drogowego.  Po roku 1989 pracowników kolei dotknęły masowe zwolnienia. Aktualnie załoga zakładu liczy 100 osób.

Od marca 2002r. kolejka jako firma PKP nie istnieje. Majątek został w październiku przejęty przez Gminę i oddany w użytkowanie Towarzystwu Przewozów Kolejowych z Kalisza. Z dniem 01.11.2002r. mają zostać uruchomione pociągi. Zatrudnienie znalazło 8 osób.

Lokomotywa Lxd2 ze składem towarowym(12426 bytes)

Lokomotywa LxD2 ze składem towarowym

Lokomotywa LxD2 z wagonem osobowyn

Lokomotywa LxD2 z wagonem osobowyn

6.jpg (16639 bytes)

Warsztaty naprawcze

5.jpg (9425 bytes)

Teren PKP

pociag osobowy(18600 bytes)

Skład pociągu osobowego

3.jpg (10581 bytes)

Wagon motorowy MBxD1

cysterna na transporterze (13586 bytes)

Lokomotywa LxD2 z cysterną na transporterze

lokomotywa z cysterną na transporterze(11277 bytes)

Lokomotywa LxD2 z cysterną na transporterze

parowóz Px-49 z polskim wagonem osobowym

Parowóz Px-49 z polskim wagonem osobowym

parowóz Px48

Parowóz Px-48